Okei tulee vähä hassu aihe multa ehkä.. Koska en näistä yleensä "julkisesti" jaarittele..

Mutta koska toinen sisko on tän ikänen ja koska jostain syystä tälläseenkin on paineita nuorisomaailmassa niin avaanpa aiheen..

Ja se aihe on sellanen ku seksi. Ja ennen kaikkea tää neitsyyden menettäminen.. Kun jostain ihmeen syystä jostaki kumpuaa sellane painostus että se pitää mahdollisimman nuorena tehdä ja se on jotenki hieno asia sitte.. Toisaalla jopa normaalia että siinä vuotiaana ruvetaa niin sanotusti hommiin..

Mun mielestä jos sä olet 13 sun kuuluu nauttia siitä vähäisestä nuoruudesta mitä on.. Tehdä kaikkee kivaaa ja siistii mitä ei sit enää näin aikuisena tehdä niinkää.. Okei kyl se ryypiskelykin alkaa vähä liian aikaseen ja itse tähän oon aikoinaan syyllistyny mut ei se musta fiksua teekkää.. Mutta tuolla toisella tavalla niin mä olin ees jokseenki fiksu.. Kyllä sillonki oli kaiken maailman painostusta kaveriporukoissa yms..

Mutta pointti se että ei se tee susta mitenkää siistii tyyppii.. Sanoisin että paljon enemmä sua myöhemmin osataan arvostaa kun oot hetken malttanu.. Voin sen iha omakohtasest kokemuksest sanoa.. Oma tämä ikähän oli se 18.. Tosin ei mulla ennen sitä montaa poikaystävääkää ollu.. (Eikä mulla montaa oo "sillai" sen jälkeen ollu myöskään..) En sano että mun tapani on oikee mutta sanon että harkita kannattaa kumminki..

En moralisoi tällä mun tekstillä.. Tarkotus oli lähinnä päästä ehkä vähän ajatuksiin.. Mietinnän tasolle..

Ja siihe alkoholiin ja tupakkiin jos otetaa samalla kantaa.. Okei teininä tahtoo kokeilla rajojaan vähä joka kantil.. Ja ite ainaki sain juomani aikoinaan luotettavalt taholt.. Mut jossai vaiheessa niin lopetin hetkeks (ja tän takia mua alettiinki osittain syriin.. ei tullu enää kutsui mihinkä bileisii ku mitäs mä sielä oisin tehny mut jos se nyt on se peruste miks joku sun kans hengaa että sä dokaat ja vedät rööökiii nii ei oo sen arvosta.) Ja se perkeleen rööki.. Voin kertoo että yläasteella ja sen jälkeen oon kieltäytyny siitä syöpäkääryleestä niiiiin monta kertaa että ei mitäänn rajaa.. Sanon että törkeetä tuputtamista yläasteella varsinki.. Kukaan ei kunnioittanu sitä kun sano et kiitos ei. "no maista ees, mistä sä muuten tiiät mille se maistuu".. Mulle riitti et oon nähny mitä se aiheuttaa ja se mille "sä" haiset.

Ajatukseni oli siis että hetken voi miettiä ennen isompia päätöksiä.. Ei mitään hajua lukeeko tätä kukaan sen ikäne/mun siskoni esimerkiksi.. Mut.. Jos ei muuta niin aina kannattaa koittaa keskustella sen nuoren kans näistäki asioista.. Mua ei nyt pahemmin oo mistään varoteltu muutaku tupakista(vaikka itse varottelijatkin on polttanut niihin aikoihin)..

Tällästä mietintää tällä kertaa..

Picture%20078.jpg                (14v Takku-Tukka)

Tilaanne Teinitellen -Takku-Tukka