Multa jonku verran kysellään paria asiaa.. miten elämä muuttuu kun saa lapsen ja millasta on olla tälläne erilaine äiti ja no joo myös sitä miten mä pärjään yksin hoitaa kaiken tän..

Alotetaa siitä miten elämä muuttuu.. Tottakai päivärytmi muuttuu aika lailla.. onki yhtäkkiä tärkeetä millon syö ja millon mennää nukkuu ja näin.. Toki yö-eläimenä ainoo rytmi mikä mulla on muutttunu on heräämine.. Mutta lapsi menee silti joka ilta samoihi aikoihi nukkuun..

Sitte on tietenki se ns.oma aika vähemmällä.. Varsinki nyt kun on lapsen kans vielä kotona.. Mulla on siinä 7 jälkeen illalla siihen kun meen nukkuun se ns.oma aika.. ja päikkäreiden aikaan toki mut tuppaan ite kans nukkuu sillo ihan tuosta syystä että oon yöihmine nii mä saan unta jokseenki myöhään vasta..

Nii muita asioita on se että toiset ihmiset vierastaa lapsellisia ihmisiä jokseenki.. Kavereita tippuu pois siinä vaiheessa viimeistään kun sulla on nyytti siinä sylissäs.. Toki ymmärrän eräällä tavalla mut.. Noh.. Joo.. Ei mulla ainakaan oo tarve vaan ja ainoastaan puhua lapsestani kun nään kavereita.. Oikeestaa ei hirveemmin.. On mahtavaa et on kavereita keitä ei niinkää ne asiat kiinnosta koska mun elämä on sitä lapsen kans olemista joka päiv.. Ei mun tarvi siitä puhua sit ne harvat hetket ku mulla on jotai muuta seuraa.. Tottakai jonku verran siitä puhuu mut enimmäksee sit niille keitä kiinnostaa ja ehkä kyselee asioista.. ja onha se iso osa mun elämää.. kaks piippune juttu mut ehk ymmärrät mitä tarkotan..

Sit muuttuu se että kotona yhtäkkiä sulla onki eri vaatteet ku mitä sillon ku meet asunnosta pihalle.. Koska lapsi sotkee.. Ja muute sais olla pesemässä omiaki vaatteita koko aika.. Ite en meinaan oikee koskaan oo ollu ns "kotivaate"-fani.. Koska tunnen itteni kotosaks niissä mun perusvaatteissa.. Jooh..

Yks asia mitä oletin muuttuvan oli se että miltä näyttää ku menee ovesta ulos.. Se ettei jaksais kattoo enää peiliin ku menee pihalle.. Ehkä oon liian tyylilleni uskollinen ettei vaan kykene.. Aina on päivä ollu etten jaksa tai viitti meikata tms.. Mut ne sijottuu useimmiten päiville kun ei oo mitää "tekemistä"..

En mä oikeestaan hirveemmin miettiny raskauden aikana tai ennen että millasta on olla äiti.. Aattelin että asiat tulee luonnostaa ja on sitte mitä on.. Tässä taas paistaa tää elämäntyyli.. Päivä kerrallaa kattotaa mitä se sit on huomenna..

Ennen kaikkee asia mikä on muuttunu on se rakkauden määrä.. Vaikka on hetkiä että pää meinaa räjähtää nii sieltä tulee se yksi hymy tai hali nii se korjaa kaiken :)

Snapshot_20150218_14.jpg

Noh.. Millasta on olla erilaine äiti.. siis "äiti-massasta" erottuva.. Kyllähä se tekee osansa.. Toiset hymyilee ja pitää asiaa ns.suloisena.. Toiset kauhistelee ja on että mitenkä tollane voi kasvattaa terveen lapsen (ja kaikkee muuta spekulointia).. Neuvolassa ehkä katotaa tarkemmin mitä teet.. Synnärilläki toiset vähä katteli silmät pyöreinä.. Ei ehkä saa niitä "äiti-kavereit" nii helposti.. Onneks niitä on muutenki jo.. Pienemmällä paikkakunnalla se oli hankalampaa.. Koska ihmiset kartto mua muutenki jo.. Ja ne toiset äitit jopa bussissa saatto lapsilleen sanoo et älä kato sinne tai muuta..

 

Ja mitenkö mä pärjään yksin? - Sisulla.. Eihä kaikkee nyt ihan näin suunnitellu kun joskus nuorempana mietti millane tilanne on kun saa lapsen.. Tottakai sitä mietti että on lapsella molemmat vanhemmat saman katon alla ja on töissä ja nii.. Noh Ei asiat mee aina kuten suunnittelee.. Sit on vaan elettävä päätöstensä kans ja jatkettava elämää.. Hyvin mä pärjään ja jaksan teen asiat helpoiks jo ajattelutasolla enkä tee asioista isoa numeroo.. Toki se joskus vähä ikävälle tuntu kun pari naista käveli ohi ja voivotteli että no tuo on varmaan sellane yksinhuoltaja.. Voin kertoo että tietenki se on rankempaa kun kaksin.. Ja on päiviä/ iltoja ku ois hienoo että sais vaan käpertyä jonku kainaloon ja se helpottais jo sitä fiilistä.. Mut mulla on ystävät jotka jostain kumman syystä jaksaa mua kuunnella ja tukea..

Tälläne juttu tällä kertaa toivottavasti muistin kaikki asiat mitä oli tarkotus koska en "käsikirjota" mitään vaa se tulee sillä hetkellä päästä.. Jos ihmettelet jotai nii saa kysyä vastaan melkein mihin vaan :D

Tilaanne Äidillistäen - Takku-Tukka